Obsah stránky

O projektu

Tyto webové stránky jsou primárně v anglickém jazyce. Pro více informací o projektu přepněte do anglické mutace stránek.

Hlavní body a cíle projektu

Cíle

Hlavním cílem našeho projektu je vyvinout sadu výukových aktivit postavených na skutečných a virtuálních experimentech STEM a pomoci tak učitelům začlenit smysluplné STEM do výuky. Aktivity nabídnou metodické vedení pro začleňování STEM oborů, které bude zaměřeno především na dovednosti a kompetence studentů. Aktivity pilotované na vzorku učitelů v přípravném a dalším vzdělávání budou šířeny mezi učiteli a institucemi připravujícími učitele v partnerských zemích.

Implementace

Nejprve každý partner vyvine dvě aktivity založené na experimentech STEM: jednu skutečnou a jednu virtuální spolu s metodikou hodnocení aktivity. Ostatní partneři slouží jako oponenti. Aktivity budou testovány s předškolními a později s dalšími učiteli. Budou vylepšovány na základě zpětné vazby a šířeny pomocí sítí partnerů. Bude poskytnut soubor nástrojů obsahující činnosti a metodiky. Výsledky rozšíří několik publikací a příspěvků na konferenci.

Výsledky

Projekt bude mít tři hlavní výsledky:

  • zdarma dostupný soubor nástrojů zahrnující čtyři pilotované skutečné (praktické) experimentální aktivity STEM a čtyři pilotované virtuální experimentální aktivity STEM
  • metodika učebního výkonu žáků s využitím aktivit.
  • řadu vhodných sociálních sítí představujících dílčí výstupy a metody projektu k prokázání použitelnosti pedagogiky STEAM

Pozadí projektu

Na trhu práce Evropské unie roste poptávka po dovednostech STEM. Očekává se více než 7 milionů STEM pozic, které nemá kdo obsadit (EU, 2015). Nedostatkem dovedností se potýkají zejména dva hlavní sektory: IT a STEAM, zatímco 90 % pracovních míst bude potřebovat digitální kompetence. Aby EU překonala mezeru v dovednostech STEM, požaduje rozvoj kvantity a kvality ve vzdělávání STEM. Současné politiky také podporují „interdisciplinární studijní programy“ a podporují propagaci v tandemu vědy, techniky, inženýrství, umění a matematiky (STEAM) disciplín humanitních a společenských věd. Tyto související tendence předpokládají, že „čím dříve lidé získají dovednosti STEAM / STEM, tím větší budou jejich šance na budoucí vzdělávací a profesní úspěch“ (EU, 2018) Evropská unie (EU) čelí nedostatku dovedností v oblasti STEM – věda, technologie, inženýrství a matematika – a obory informačních a komunikačních technologií (ICT). Zejména ženy jsou v těchto oblastech nedostatečně zastoupeny. Evropský výbor regionů požaduje opatření na podporu vzdělávání v oblasti vědy, techniky, inženýrství a matematiky (STEM) v Evropě, zejména mezi dívkami a ženami. Dostupnost lidí se znalostí STEM je důležitým předpokladem pro inovace a udržitelný ekonomický růst. V důsledku probíhajících ekologických a digitálních přechodů společnosti se objevují nové požadavky na dovednosti. EU musí jednat, má-li zajistit nepřetržitý rozvoj dovedností potřebných k udržení hospodářské konkurenceschopnosti na celosvětové úrovni. Více lidí by mělo být povzbuzováno ke studiu oborů, ve kterých existuje nedostatek kvalifikací a poptávka po pracovní síle. Všichni studenti potřebují získat pokročilé „průřezové dovednosti“, které lze uplatnit v široké škále prostředí, jako je kritické myšlení a dovednosti při řešení problémů. Nezbytné je také osvojení klíčových kompetencí, jako je počítání a digitální dovednosti. Ekonomika EU se neustále vyvíjí. Poptávka po relevantních znalostech, dovednostech a postojích se v průběhu času mění. Aby se lidé vyrovnali s těmito změnami, musí být vybaveni sadou klíčových kompetencí – včetně čtenářské, matematické a digitální kompetence. Tyto dovednosti nelze vyučovat v prostředí zaměřeném na učitele a pro obory STEM bez experimentů studentů. Přesto v mnoha zemích, včetně partnerských, přetrvává silná tradice zaměřená na tvrdá fakta, což činí implementaci STEM ještě obtížnější. Někteří učitelé také bojují s experimenty a nevyužívají je pro účely, jako je nedostatek metodologie nebo vybavení. Tento projekt se zaměřuje jak na poskytování metodologie, tak na implementaci virtuálních experimentů k rozvoji různých souborů dovedností studentů.

Obsah stránky